Testy dostępności to kluczowy aspekt tworzenia i utrzymania stron internetowych oraz aplikacji, które są dostępne i użyteczne dla wszystkich użytkowników, niezależnie od ich zdolności. Celem testów dostępności jest zapewnienie, że cyfrowe zasoby są dostępne dla osób z różnymi rodzajami niepełnosprawności, w tym osób niewidomych, niedowidzących, głuchych, niesłyszących i osób z niepełnosprawnością ruchową. Dlatego „accessibility testing” jest niezbędne dla tworzenia inkluzjnego środowiska cyfrowego.
Co to jest testowanie dostępności?
Testowanie dostępności odnosi się do procesu oceny, czy treść cyfrowa jest dostępna dla wszystkich użytkowników, włączając w to osoby korzystające z technologii asystujących, takich jak czytniki ekranu. Głównym celem testowania dostępności jest identyfikowanie obszarów, które mogą stanowić przeszkody dla osób z niepełnosprawnościami, i pracowanie nad ich usunięciem.
Zrozumienie standardów dostępności cyfrowej
Podstawą dla kodowania i dostępności są Międzynarodowe Wytyczne dotyczące Treści Sieci Web (WCAG), zarówno w wersji 2.0, jak i 2.1. Są one oparte na czterech podstawowych aspektach, znanych jako POUR, które są niezbędne dla dostępu i korzystania z treści sieci web:
- Perceivable (zauważalne): Informacje i komponenty interfejsu użytkownika muszą być prezentowane w sposób, który jest łatwo przyswajalny przez użytkowników.
- Operable (obsługiwane): Komponenty interfejsu użytkownika i nawigacja muszą być obsługiwane przez wszystkich użytkowników, na przykład za pomocą klawiatury, a nie myszy.
- Understandable (zrozumiałe): Użytkownicy muszą być w stanie postrzegać i korzystać ze strony internetowej, ale także muszą być w stanie ją zrozumieć – treść i nawigacja nie mogą być poza zrozumieniem.
- Robust (solidne): Treść musi być na tyle solidna, że może być interpretowana przez różne platformy, przeglądarki i urządzenia, a także technologie asystujące.
Rodzaje testów dostępności i przegląd
Wykonywanie automatycznych testów dostępności może pomóc w natychmiastowym poprawieniu niektórych aspektów dostępności strony internetowej, ale samo testowanie automatyczne nie jest w stanie pomóc w spełnieniu standardów WCAG ani zmniejszyć prawdopodobieństwa potencjalnych procesów sądowych. Kompleksowe testy dostępności wymagają wielowarstwowego podejścia, które może dotrzeć do każdego elementu w cyfrowym ekosystemie.
Aby osiągnąć dostępność dla użytkowników o różnych zdolnościach i utrzymać zgodność z ADA, organizacje muszą wykorzystać te cztery rodzaje testów dostępności:
- Automatyczne testy
- Ręczna przegląd kodu
- Przegląd UX
- Testy użytkowników
Kiedy powinno się przeprowadzać testy?
„Testuj wcześnie, testuj często” to stare powiedzenie inżynierów oprogramowania. Dodanie testowania na końcu procesu rozwoju niesie ze sobą dwa ryzyka: Projekty mają tendencję do przekraczania czasu i budżetu. Testowanie jest często przyspieszane, pomijane lub ignorowane z powodu takich nacisków. Jest więcej pracy, aby naprawić problemy odkryte późno w procesie, niż zrobić wszystko dobrze od początku.
Aby zapewnić jakość i zaoszczędzić czas i pieniądze, oceny dostępności powinny zaczynać się już na początku projektowania produktu i być uwzględniane w kolejnych iteracjach rozwoju aż do finalnej dostawy.
Jak interpretować wyniki testów dostępności
Po przeprowadzeniu procesu testowania i przeglądu, należy udokumentować wyniki, dotrzeć do źródła tego, co powoduje każdy błąd, i dokonać odpowiednich poprawek.
- Dokumentacja wyników: Zacznij od prowadzenia szczegółowych zapisów tego, co było testowane i kiedy, a także jakie standardy były używane. Dokumentuj, gdzie Twoja strona znajduje się pod względem zgodności (omówione w Rozdziale 1) i jakie kroki zamierzasz podjąć, aby wprowadzić poprawki.
- Aktualizacja standardów i najlepszych praktyk: Teraz, gdy zaimplementowałeś i udokumentowałeś ten proces, nadszedł czas, aby stał się on Twoją regularną procedurą. Wszystko, od standardów rozwoju i projektowania, po szablony i polityki firmy, powinno być odpowiednio zaktualizowane.
Wnioski
Testowanie dostępności jest niezbędnym elementem tworzenia i utrzymania stron i aplikacji internetowych, które są dostępne dla wszystkich użytkowników. Jest to proces, który wymaga zaangażowania, wiedzy i zasobów, ale korzyści z jego wdrożenia przewyższają trudności. Poprzez zapewnienie, że Twoje treści cyfrowe są dostępne dla wszystkich, nie tylko spełniasz wymogi prawne, ale także tworzysz bardziej inkluzywny i dostępny Internet dla wszystkich.
0 komentarzy