Alfa testy vs beta testy

Alfa testy vs beta testy

 

Testy alfa i beta są rodzajami testów akceptacyjnych, które pomagają w budowaniu zaufania do wytworzonego produktu i zwiększają jego szanse na sukces na rynku. Oba rodzaje testów opierają się na opiniach prawdziwych użytkowników, jednak bazują na innych procesach, strategiach i celach. Testy tego typu można dostosować do produktów konsumenckich, korporacyjnych, a także biznesowych.  Poniżej przedstawiamy bazę wiedzy na temat testów alfa i beta.

 

Testy alfa i beta skupiają się na wykryciu błędów lub nieprawidłowości w już przetestowanym produkcie. Dają one też konkretny obraz tego, w jaki sposób produkt jest używany przez użytkowników docelowych. Testy tego typu pozwalają na oswojenie się z produktem i otrzymanie cennych informacji zwrotnych, pomagających ulepszyć go jeszcze przed wprowadzeniem na rynek. Cele i metody testowania alfa i beta można wymieniać między sobą, w zależności od realizowanego projektu, ale tak, aby były zgodne z procesem. Ciekawostką jest, że obie te techniki pozwoliły na zaoszczędzenie tysięcy dolarów na wydaniu oprogramowań dla takich firm jak m.in. Google, Apple czy Microsoft.

 

Testy alfa — co to?

Testy alfa to rodzaj testów akceptacyjnych. Ich zadaniem jest wyłapanie wszystkich możliwych błędów i nieprawidłowości, a także ich korekta, przed wydaniem gotowego produktu użytkownikom końcowym. Testy alfa, przeprowadzane są przez testerów, będących wewnętrznymi pracownikami firmy. Głównym celem jest tutaj identyfikacja działań, które może wykonywać potencjalny użytkownik oraz ich przetestowanie.

 

Testy alfa, nazywają się tak dlatego, że wykonuje się je jako pierwsze, pod koniec cyklu życia oprogramowania, ale jeszcze przed testami beta. Testy alfa symulują rzeczywistych użytkowników, przy pomocy technik czarnej i białej skrzynki.

 

Kluczowe cechy testów alfa:

 

  • pomagają na wczesną identyfikację błędów w projekcie i funkcjonalności oprogramowania;
  • wykonywane przez testerów, którzy zazwyczaj są pracownikami wewnętrznymi organizacji
  • wykonywane zwykle u producenta oprogramowania
  • angażują użytkowników/ klientów w proces rozwoju;
  • imitują zachowania użytkownika końcowego
  • obejmują zarówno techniki białej, jak i czarnej skrzynki
  • wymagane wyizolowane środowisko testowe
  • testy alfa mają na celu zapewnienie jakości produktu przed przejściem do testów beta

 

Testy beta — co to?

Testy beta również należą do grupy testów akceptacyjnych. Wykonywane są przez rzeczywistą grupę użytkowników aplikacji. Jest to ostatni etap testowania produktu, przed wysyłką do klienta i odbywa się w środowisku produkcyjnym bądź rzeczywistym. Przy przeprowadzaniu tego typu testów, oprogramowanie jest udostępniane kilku zewnętrznym użytkownikom spoza firmy, którzy przekazują swoją opinię na temat produktu, jego funkcjonalności i ogólnej jakości. Testy te są bardzo użyteczne, gdyż pozyskują bezpośrednie recenzje od osób zainteresowanych korzystaniem z finalnej wersji produktu. Dzięki opiniom można zmniejszyć ryzyko awarii oprogramowania i zwiększyć jego jakość. Istnieje kilka rodzajów weryfikacji tego typu testów.

 

Kluczowe cechy testów beta:

 

  • testy wykonują realni użytkownicy spoza firmy;
  • nie wymagają one zapewnienia środowiska testowego;
  • testy przeprowadzane są w lokalizacji klienta lub użytkownika końcowego produktu 
  • sprawdzają jakość, funkcjonalność, solidność i bezpieczeństwo oprogramowania;
  • odbywają się w środowisku użytkownika końcowego;
  • zazwyczaj wykorzystują technikę czarnoskrzynkową.

 

Testy alfa i testy beta — najważniejsze różnice

 

Poniżej przedstawiamy kluczowe różnice pomiędzy dwoma rodzajami testów akceptacyjnych, czyli testami alfa i beta.

 

  • Testy alfa, wymagają środowiska testowego, podczas gdy testy beta przeprowadzane są w środowisku użytkownika końcowego
  • Testy alfa zawierają wiele cykli testowych, natomiast w testach beta występuje zazwyczaj tylko jeden lub dwa takie cykle
  • Testy alfa wykorzystują zarówno testy czarnoskrzynkowe jak i białoskrzynkowe, podczas gdy przy wykonywaniu testów beta używa się tylko testów czarnoskrzynkowych
  • Testy alfa są wykonywane przez testerów i analityków jakości, którzy są pracownikami firmy, natomiast testy beta wykonywane są przez prawdziwych użytkowników — potencjalnych klientów
  • Wykonanie testów alfa jest czasochłonne, podczas gdy testy beta mogą być ukończone w stosunkowo krótkim czasie
  • Testy alfa, wykonywane są przed wprowadzeniem produktu na rynek, natomiast testy beta robi się już w trakcie wprowadzania
  • Głównym celem testów alfa, jest ocena jakości produktu, podczas gdy głównym celem testów beta jest ocena zadowolenia użytkownika
  • Proces przeprowadzania testów alfa może być kontrolowany, bo wykonywany jest u producenta, natomiast testy beta są poza kontrolą, gdyż wykonuje się je w środowisku rzeczywistym użytkownika

Plusy i minusy testów alfa

Zalety testów alfa:

    • Mogą ujawnić błędy, które nie zostały wychwycone podczas poprzednich testów
    • Naśladują zachowanie użytkownika końcowego  przed przejściem do testów beta
    • Poważne błędy są dość łatwo wykrywane i rozwiązywane na tym etapie, ponieważ testowanie odbywa się w zasobach  producenta
    • Tego typu testy zapewniają, że użytkownicy będą mieli lepszy komfort podczas korzystania z aplikacji
    • Analizują potencjalne ryzyka np. awarii jeszcze przed wprowadzeniem produktu na rynek

 

Wady testów alfa:

    • Pomijają one niektóre funkcje, ponieważ oprogramowanie jest wciąż w fazie rozwoju
    • Testy alfa obejmują tylko wymogi biznesowe
    • Różnica między perspektywą testera a klienta, może powodować rozbieżności w funkcjonowaniu oprogramowania

 

Plusy i minusy testów beta

Zalety testów beta:

    • Poprawiają jakość oprogramowania dzięki opiniom użytkownika końcowego
    • Testy te zwiększają satysfakcję klienta, płynącą z użytkowania produktu
    • Są okazją do udostępnienia aplikacji kilku użytkownikom końcowym przed jej oficjalnym wprowadzeniem na rynek

Wady testów beta:

    • Utrudniona kontrola nad przeprowadzonymi testami (są przeprowadzane w środowisku użytkownika)
    • Nie wszystkie recenzje są przydatne do ulepszenia oprogramowania
    • Trudno jest znaleźć i utrzymać odpowiednich użytkowników wykonujących testy beta

 

Alfa testy kontra beta testy — podsumowania czas 

 

Testowanie jest kluczowym elementem  dla każdej aplikacji. W inżynierii oprogramowania bez względu na to ile czasu poświęcisz nowemu produktowi, ile testów wykonasz i ile błędów zniwelujesz, produkt będzie bezużyteczny, jeśli nie spodoba się użytkownikom. Testy alfa, pomagają symulować zachowanie użytkownika końowego i kształtować profil kandydata do testów beta. Natomiast testy beta pomagają w uzyskaniu autentycznych informacji zwrotnych na temat produktu od prawdziwych użytkowników. To wszystko sprawia, że połączenie tych dwóch rodzajów testów jest tak istotne  w cyklu życia oprogramowania.

 

Notatka o autorze:

Zajmuję się testowaniem, zabezpieczaniem i zapewnianiem jakości oprogramowania od ponad 13 lat. Rozpocząłem swoją karierę od testów manualnych i analizy biznesowo-technicznej. Obecnie prowadzę firmę Quality Island, która zajmuje się szeroko pojętym testowaniem oprogramowania oraz szkoleniami dla przyszłych i obecnych testerów oprogramowania. Moją specjalnością są testy automatyczne aplikacji webowych oraz budowa procesów automatyzacji i robotyzacji. Od 8 lat prowadzę aktywnie szkolenia oraz konsultacje z tych tematów i wykonuję zlecenia dla firm trzecich jako konsultant, ekspert oraz audytor. Współpracuję również z firmami jako osoba do rekrutacji i weryfikacji technicznych. Interesują mnie głównie tematy związane z architekturą IT oraz zagadnienia DevOps/TestOps, ponieważ ściśle wiążą się z zapewnianiem jakości oprogramowania.

 

Tomasz Stelmach

CEO&Founder

 

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *