Tworzysz lub planujesz stworzyć w przyszłości swoją stronę e-commerce, sklep internetowy? Chcesz zapewnić jej odpowiedni wygląd, optymalizacje i działanie? W takim razie koniecznie musisz poznać jak najwięcej szczegółów o testowaniu e-commerce!
Czym jest i po co testować e-commerce?
Zacznijmy od podstaw – powiedzmy sobie w jakim celu powinno się testować e-commerce, platformy sprzedażowe, sklepy internetowe. Organizować testowanie swojego sklepu można na co najmniej kilka sposobów, wszystko zależy od Twoich zamiarów. Powodów do prowadzenia testów jest co najmniej kilka. Pierwszym i najbardziej oczywistym jest wyszukiwanie ukrytych błędów w sklepie e-commerce. Choć na pierwszy rzut oka wydawać się może, że jest z nim wszystko w porządku, często błędy wychodzą po czasie i niestety znajdują je klienci. A to może mieć już bardzo przykre konsekwencje, zarówno finansowe, jak i wizerunkowe.
Drugim powodem jest poprawa optymalizacji sklepu w samym google. Wkradnięcie się w łaski algorytmów wyszukiwarki wydaje się nie być trudne, jednak w wielu przypadkach może sprawiać problemy. A jest to na pewno kluczowa kwestia z biznesowego punktu widzenia.
Czym grozi brak testów sklepu e-commerce?
Sklep internetowy musi działać jak dobrze naoliwiona maszyna lub samochód. Jeśli raz na jakiś czas nie przejdzie przez serwis – pojawią się problemy. Właśnie dlatego prowadzenie testów na własną rękę jest tak ważne.
Przykładową konsekwencją nie przeprowadzenia testu lub brak kontroli nad własną domeną jest wygaśnięcie certyfikatu SSL, przez co strona e-commerce nie może funkcjonować w 100 procentach poprawnie. Mniej widoczną konsekwencją jest pojawienie się błędu, w wyniku którego sklep dostaje się do tzw. Czarnej listy przez co wszystkie wiadomości wysyłane przez stronę do jej użytkowników automatycznie trafiają do spamu.
Ostatnią konsekwencją, o której możemy powiedzieć, jest zmniejszenie wartości strony pod kątem jej pozycjonowania. Może się to stać z powodu nie zaktualizowanych lub błędnych treści na stronie.
Testy stron e-commerce – jak często je przeprowadzać ?
Odpowiadając krótko – na pewno cyklicznie. Wielu specjalistów mówi, że raz w miesiącu to konieczne minimum. Pewnym jest, że testy potrzebne są, kiedy na stronę wprowadzane są większe zmiany w kodzie, dodawane nowe funkcję lub treści. W innym razie mogą pojawiać się błędy.
Testy e-commerce – jak przeprowadzać je na własną rękę?
Testowanie swoich stron internetowych w pewnym, wcale nie takim małym zakresie można wykonać na własną rękę. Ma to oczywiście swoje zalety i wady, dlatego jak z każdym rozwiązaniem bywa – ma ono swoich zwolenników i przeciwników. O ile bardziej skomplikowane testy możesz zlecić zewnętrznej grupie specjalistów, np. niezależnemu zespołowi testerów, o tyle te bardziej podstawowe śmiało przeprowadzaj sam. Testowania oprogramowania można się nauczyć, np. poprzez uczestnictwo w kursie online. Omówmy więc, co możesz zrobić, aby poprawić swoją sprzedaż w Internecie lub zauważyć istniejące już błędy.
Testowanie strony głównej
Jednym z najważniejszych elementów każdej strony internetowej jest to, co pojawia się użytkownikom jako pierwsze. Strona główna, bo o niej mowa musi być dobrze skonstruowana dla oka użytkownika, ale nie tylko. Poza jej wyglądem ważna jest również funkcjonalność. Tester w celu jej poprawy musi sprawdzić każdy jej element, czy działa jak powinien. Między Innymi warte przyjrzeniu się są tzw. Slidery – muszą być zoptymalizowane tak, żeby konsument mógł wygodnie wybrać ofertę zakupu.
Sprawdzanie optymalizacji e-commerce
Kolejnym czynnikiem, który regularnie musisz sprawdzać, jest funkcjonowanie wszystkich elementów strony, które pełnią ważne funkcje np. sprzedają produkty. Regularnie sprawdzaj, czy wszystkie atrybuty Twojej strony e-commerce z sobą współgrają. Chodzi tutaj o synergię pomiędzy wszystkimi elementami strony: podstrona oferty, produktów, sekcje kategorii itp. Brak dobrze dopasowanych podstron spowoduje spadek sprzedawania produktów na Twojej stronie.
Test filtrów na stronie
Nie zapomnij o funkcji, którą klienci wykorzystują bardzo często. Ważnym jest, żeby w aplikacji e-commerce wszystkie filtry, procesy wyszukiwania produktów i kategorii działały niezakłócenie. Problemy z takimi elementami Twojego sklepu mogą pojawić się po wprowadzeniu nowej zawartości do sklepu, nowych produktów, kategorii lub zbyt dużej ilości recenzji danych produktów.
Testowanie bramek płatności
W trakcie sprawdzania swojego sklepu internetowego nie zapomnij o obszarze, który finalizuje zakupy klienta. Testowanie bramek płatności jest niezwykle ważne ze względu na ich dostęp do wrażliwych danych; zarówno Twoich jak i klienta. Tester musi posługiwać się wyspecjalizowanymi narzędziami do sprawdzania bramek płatności i nie zapomnieć o żadnym z ich segmentów; od szczegółów cen, do wystawienia faktury.
Testowanie bezpieczeństwa
Testowanie bezpieczeństwa jest niezwykle ważne dla każdego sklepu online. Twój sklep przechowuje dane o Twoich konsumentach; ich konta bankowe, dane kontaktowe. Coraz częściej w internecie pojawiają się ataki hakerskie, zwłaszcza na mniejsze i gorzej zabezpieczone sklepy. Właśnie dlatego musisz strzec swojego, jak najlepiej się tylko da. Pomyśl np. o testach penetracyjnych!
Testy A/B
Testy A/B, zwane również testami porównawczymi, polegają na porównaniu co najmniej dwóch, różnych (kolejnych) wersji projektu, aby stwierdzić, która cecha (zmienna) jest lepsza. Nawet najbezpieczniejszy, najlepiej zoptymalizowany sklep potrzebuje działań marketingowych. Najpopularniejszymi w obecnych czasach są social media. Właśnie dlatego Twój sklep e-commerce raz na jakiś czas potrzebuje przeprowadzenia w nim Testów A/B. Sprawdzają one dokładnie, który z sociali przynosi najlepsze rezultaty i w jakim obszarze.
0 komentarzy